zonnebrink 4, 7101 nc winterswijk

Near the European border - Celine van den Boorn

De landschappelijke werken van Celine van den Boorn (1978) zijn vanaf 27 september te zien in het paviljoen bij museum Villa Mondriaan. Ze schildert de menselijke aanwezigheid weg uit bestaande persfoto’s, waardoor er bevreemdende beelden ontstaan. Om de werken goed te kunnen te bekijken moet de bezoeker met klompen aan in een laag modder staan die de vloer van het Arco-paviljoen bedekt.

Het werk van Van den Boorn oogt vrolijk door de kleurige confetti die danst door het beeld of de zwevende armen die elkaar vasthouden. Maar niks is minder waar: op de glanzende foto’s verschijnen rondom de bollen matte schimmen. Van den Boorn maakt maatschappijkritisch werk en poetst uit bestaande landschappen de menselijke aanwezigheid weg. Zo schildert ze militairen, grote toeristenhordes en vluchtelingen in nood weg. Er blijven verlaten landschappen over, wat een bevreemdend effect heeft. De spanning tussen de ongerepte natuur en de nog zichtbare sporen van de afwezige mens intrigeren.

De beelden die Van den Boorn in het paviljoen toont, verhullen nieuwsfoto’s van de beproevingen van vluchtelingen die zijn gestrand in modderig niemandsland aan de Europese grenzen. De moddergrond refereert naar de grond waarop vluchtelingen lopen en vormt een verbintenis met de bezoeker van het paviljoen. Door haar ingrijpen lijkt er een nieuwe, idealere werkelijkheid te ontstaan, maar het ontbrekende onderwerp blijft voelbaar en subtiel zichtbaar. Deze werkwijze vergroot bestaande contrasten, zowel in vorm als in inhoud, waarbij er spanning ontstaat tussen actualiteit en tijdloosheid, tussen werkelijkheid en hoop, tussen stagnatie en beweging.

Afbeelding: Celine van den Boorn, Near the European border #17, 2018, acryl op foto