Dutch Design: Sander Wassink en Ineke Hans
Naast de permanente tentoonstelling met het vroege werk van Mondriaan biedt museum Villa Mondriaan altijd een podium aan vernieuwers van deze tijd. Op 2 maart werden tijdens een succesvol en drukbezocht openingsweekend de knalrode installatie van ontwerper Sander Wassink en het stijlvolle design van ontwerper Ineke Hans onthuld. Naast dit hedendaagse design opende dit weekend ook de hoofdtentoonstelling ‘Terug naar toen: Mondriaan, Sluijters en Spoor herenigd’.
Knallende pop-up store van Sander Wassink
Nederlandse ontwerper Sander Wassink (1984) zet met de knalrode installatie 特斯韦克 (Tè sī wéi kè) het Arco-paviljoen op zijn kop. Wassink probeert grip te krijgen op een extreem complexe, veranderende wereld. Met de toenemende globalisering verandert de huidige vorm van modernisatie constant. Waar producten eerder lokaal geproduceerd werden, kunnen deze nu overal ter wereld gemakkelijk gekocht worden.
In het paviljoen creëert Wassink als reactie een fictieve pop-up store met alleen maar rode objecten. Deze artikelen zijn gemaakt in China, maar zijn zorgvuldig geselecteerd en gekocht door Wassink zelf in Winterswijk. De winkel maakt museumobjecten van goedkope artikelen, die aan de andere kant van de wereld geproduceerd zijn. Wassink laat de bezoeker nadenken over de omvang en effecten van deze globalisatie. De overheersing van de kleur rood in de ruimte zorgt voor een sferisch en haast religieus effect op iedereen die de ruimte betreedt. Een must see-tentoonstelling voor deze zomer!
Stijlvolle meubels van Ineke Hans
Naast de bijzondere installatie van Sander Wassink toont museum Villa Mondriaan ook een overzicht van de functionele en stijlvolle meubels van de Nederlands industrieel ontwerper Ineke Hans (1966). Hans staat bekend om haar pragmatische en functionele ontwerp, gekenmerkt door een duidelijke stijl met heldere vormen en kleuren. Hierbij neemt zij traditionele en hedendaagse open source productiemethodes mee in de vervaardiging van haar werk. Ze speelt met de interactie tussen mens, object en ruimte waarbij ze streeft naar sociale en zinvolle ontwerpen.
Een voorbeeld van haar ‘sociale design’ is de Instant Desk voor het Londense online platform Opendesk. Het ontwerp kan digitaal worden gedownload en via een van de 600 wereldwijd aangesloten werkplaatsen worden geproduceerd. Uit één standaard plaat multiplex zijn computergestuurd twee inklapbare tafels te frezen. De mobiliteit van de tafel speelt zo slim in op de hedendaagse behoefte aan o.a. flexibele werkplekken.