nl
nl de en
Dinsdag tot en met zondag geopend | 11:00 tot 17:00 uur
Tickets kopen

Hoe is het nu met | Louise te Poele

27 mei 2025

Interview met: Louise te Poele, onderdeel van Jong & Veelbelovend in 2017 en solo-expositie in Villa Mondriaan in 2022-2023. Door Jana Roovers

Museum Villa Mondriaan heeft sinds de oprichting in 2013 talloze tentoonstellingen georganiseerd, waarbij het werk van Piet Mondriaan vaak werd gecombineerd met dat van opkomende talenten. Als hét museum voor coming-of-age staat de ontwikkeling van opkomende kunstenaars centraal. Mondriaan zelf zette zijn eerste stappen als kunstenaar in deze villa in Winterswijk, en net als hij bevinden veel hedendaagse kunstenaars zich in een cruciale fase van hun ontwikkeling. In dit interview blikken we terug: hoe gaat het nu met de opkomende talenten, waarvan in de afgelopen tien jaar werk te zien was in Museum Villa Mondriaan?

Ontwikkeling als kunstenaar
Hoe is jouw werk geëvolueerd sinds je expositie in Villa Mondriaan?
In villa Mondriaan werd ik uitgedaagd om iets anders van mezelf te laten zien. Ik voelde dat er echt in mij gelooft werd, dat heeft me gesterkt. Ook al was het best een groots project wat we hadden bedacht, het is gelukt en dat sterkte me om nog grotere projecten aan te gaan en nog meer te varen op mijn intuïtie en gewoon te doen!

Welke obstakels kwam je tegen en wat beschouw je als je grootste mijlpaal?
Obstakels: het geduld opbrengen om ideeën uit te werken. Wat ik in seconden bedenk, kan maanden duren om te realiseren. Grootste mijlpaal: de tentoonstelling in de Saatchi Gallery in Londen met werk van tien vrouwelijke Nederlandse kunstenaars.

Te Poele in Saatchi Gallery

Wat inspireert je tegenwoordig?
Ik ben gefascineerd door scheikundige en wiskundige modellen, mede dankzij een project met de TU Delft op uitnodiging van de vorige directeur van Villa Mondriaan Charlotte Rixten. Ik mocht werken met een archief vol mysterieuze wetenschappelijke objecten – een echte schatkamer! Daarnaast ben ik geïnspireerd door het IJssellandschap, waar ik momenteel een residentie heb in Kunstruimte Veer in Bronkhorst aan de IJssel.

De huidige kunstsector
Hoe ervaar je de kunstwereld nu?
Ik volg mijn eigen pad, creëer kansen en organiseer mijn eigen tentoonstellingen. Betaalbare werkruimte is een uitdaging, maar ik blijf dromen en mogelijkheden zoeken. Het mooiste is wanneer mensen in je geloven en je een kans geven. Tijdens workshops op een MBO merkte ik hoe kunst werelden kan openen. Sommigen vonden het eng, anderen doken er vol in. Ik maak me zorgen over de bezuinigingen op kunstonderwijs – dit moet per direct teruggedraaid worden! Kunst helpt om jezelf en de wereld te ontdekken.

Toekomst
Waar droom je nog van?
Een groots ruimtelijk werk of installatie maken en mijn stillevens verder ontwikkelen. Een internationale tentoonstelling organiseren. En een grote ruimte op Art Basel krijgen om een indrukwekkende installatie
te tonen. Ook zou ik graag een nieuwe serie maken met de collectie van Museum Arts et Métiers in Parijs en een korte kunstfilm realiseren.

Waar werk je nu aan?
Een groot project dat in april wordt onthuld (nog geheim!), en een permanent ruimtelijk werk in Barlo (Achterhoek), dat eind lente wordt gepresenteerd met workshops voor publiek. Mijn werk van TU Delft wordt tentoongesteld op Art Rotterdam en daarna op de TU Delft zelf. Ook ben ik in gesprek met een museum in Londen voor een vervolg op onze Saatchi-tentoonstelling. Dit najaar volgt een solo-expositie in Kunstruimte Veer met werk uit mijn residentie.

Welke opkomende kunstenaars mogen niet ontbreken in een tentoonstelling in 2025?
Margriet Breevoort, Larissa Esvelt, Krystel Geerts, Iriée Zamblé.

Spinning Mineral, Louise te Poele

Dit artikel is verschenen in het Vriendenmagazine van Museum Villa Mondriaan nr. mei 2025

Terug naar overzicht