nl
nl de en
Dinsdag tot en met zondag geopend | 11:00 tot 17:00 uur
Tickets kopen

De kunstwerken van Piet Mondriaan

In museum Villa Mondriaan worden veel vroege werken van Piet Mondriaan tentoongesteld. Deze laten zien hoe hij zich ontwikkelde van een ambachtelijk en conventioneel schilder naar een kunstenaar die experimenteerde met kleur en vorm.

Bekijk hieronder een aantal van Mondriaans mooiste kunstwerken uit het museum.

Boereninterieur met haard in de Achterhoek ca. 1890 – 1892

Op dit schilderij zien we een deel van een woonkeuken, waarin de zon door de schuiframen naar binnen valt en sterke schaduwen geeft. De open haard met hangende schouw domineert de ruimte. Voor de haardplaat met tegels erboven hangt een gietijzeren ketel waar een gebukt staande vrouw met groene rok en wit kapje op klompen bezig is.

Lees meer over dit kunstwerk

Polder met aangemeerde boot bij Amsterdam I.

1899-1900, olieverf op doek, particuliere collectie.

Op dit schilderij is een binnenschip in een kleine waterweg in de buurt van Amsterdam te zien. Op de achtergrond is aan de linkerzijde de Koninklijke Waskaarsenfabriek weergegeven, die Piet Mondriaan in hetzelfde jaar nog op een apart doek vastlegde.

Lees meer over dit kunstwerk
Polder met aangemeerde boot in donkere groen- en grijstinten

Bos met beek

1888, houtskool en zwart krijt op papier, collectie Kunstmuseum Den Haag

Deze houtskooltekening, Bos met beek, is direct na de lagere school ontstaan, toen Piet Mondriaan zich ging voorbereiden op het examen voor de lagere onderwijsakte handtekenen. De tekening is mogelijk ontstaan ter voorbereiding op dat examen, welke hij in december 1889 op 17-jarige leeftijd haalde. Zijn vader had hem ervan overtuigd de onderwijsakte handtekenen te behalen; hij zag zijn zoon liever in het onderwijs gaan en ontmoedigde hem zijn leven volledig aan de kunst te wijden.

Lees meer over dit kunstwerk
Houtskooltekening van een bos waar een beek doorheen stroomt

Schrijvend Meisje

ca. 1890 - 1897, zwart krijt op papier, collectie Kunstmuseum den Haag

Hoe mooi deze tekening ook is, modeltekenen was niet Piets sterke punt. Hij heeft zich meerdere malen ingeschreven als kandidaat voor de ‘Prix de Rome’, een prestigieuze prijs voor kunstenaars waar een studiereis naar Rome te winnen was. Piet zakt echter iedere keer voor het toelatingsexamen, omdat zijn weergave van het menselijk lichaam niet goed genoeg zou zijn voor de jury. Toch was Piet tegen die tijd al breed geschoold op het gebied van beeldende kunst.

Lees meer over dit kunstwerk
Jonge vrouw schrijvend terwijl voorovergebogen over een bureau getekend met zwart krijt door middel van arceringen

Damesportret

1896-1897, ets, inkt op papier, collectie Kunstmuseum Den Haag

Dit damesportret is een ets, een van de weinigen die Mondriaan ooit heeft gemaakt. In zijn laatste jaar aan de Academie voor Beeldende Kunsten heeft Mondriaan waarschijnlijk een poging gedaan om te leren etsen, om met prenten en reproducties een andere markt aan te spreken en wat meer geld te verdienen. Uiteindelijk heeft hij echter maar nauwelijks etsen gemaakt.

Lees meer over dit kunstwerk
Ets van een damesportret met donker contrast

Boerenvrouw met koe

1898-’99, tekening ingewassen met inkt, collectie museum Freriks Winterswijk

De afbeelding die Mondriaan hier tekende is te herkennen van een schilderij van één van zijn Franse collega’s. Aan een aantal details kunnen we echter aflezen dat Mondriaan dit schilderij nooit in het echt heeft gezien.

Lees meer over dit kunstwerk
Schetsachtige tekening van een boerenvrouw die met alle macht een koe haar kant op probeert te trekken

Uw Woord is de Waarheid x Welcome to the pleasure dôme

1894, olieverf op doek, collectie Scholengroep Accent Aalten x 2017, collectie Stichting Villa Mondriaan. 

Meer dan een eeuw later laat een fotograaf zich inspireren door dit halfronde schilderij van de hand van vader en zoon Mondriaan. De religieuze toon van het schilderij wordt verklaard door Mondriaans nationaal-christelijke achtergrond.

Lees meer over dit kunstwerk
Halfrond schilderij van Piet Mondriaan 'Uw Woord is de Waarheid' met daarop allerlei christelijke symbolen afgebeeld, aangevuld door een halfronde foto van Louise te Poele 'Welcome to the Pleasure Dome' van een stilleven van kleurrijke bloemen

Jacobskerk met boom

ca. 1898-1899. Collectie Vereniging Het Museum Winterswijk

Vanuit de Villa tekende hij één van zijn meest geliefde onderwerpen: de Winterswijkse Jacobskerk. Tussen de takken van een appelboom door zien we de hoge kerk ver boven het dorp uit torenen.

Lees meer over dit kunstwerk
Potlood- en krijttekening van de Jacobskerk in Winterswijk waarbij een boom met grote vertakkingen het zicht op de kerk deels blokkeert

Vrouwen met kind voor boerderij

ca. 1894-1896, olieverf op doek, tweeluik. Collectie Kunstmuseum Den Haag

Op dit schilderij zijn twee vrouwen en een kind te zien. Beide vrouwen hebben echter hun eigen doek. Het schilderij is namelijk ooit doormidden gedeeld, maar niet door Piet Mondriaan zelf.

Lees meer over dit kunstwerk
Twee vrouwen met een kind lopen voorlangs een boerderij met felgekleurde rood-oranje deuren

Klein Jantje

1896, particuliere Collectie

In een klassiek landschap en voor een hekje van takken staat een jongetje met een guitige blik. Het schilderij is ooit door Mondriaan geschilderd voor de familie van Jantje, maar is pas recentelijk ontdekt.

Lees meer over dit kunstwerk
Portret van Kleine Jantje, leunend op een houten hekje

Bos

1899, waterverf en gouache op papier, collectie Kunstmuseum Den Haag

De titel van dit schilderij is Bos, maar toch zijn het niet alleen de bomen die Piet Mondriaan af wilde beelden.

Lees meer over dit kunstwerk
Aquarel van een bos, waarvan de horizon boven ooghoogte ligt en naar het midden toe oploopt in een punt.

Korenschoven in het veld

1892, olieverf op karton, collectie Kunstmuseum Den Haag

Dit schilderij lijkt in eerste instantie niet van Piet Mondriaan. De dik aangezette penseelstreken en het zonnige landschap doen wellicht meer denken aan Van Gogh.

Lees meer over dit kunstwerk
Olieverfschilderij van korenschoven in een veld, waarbij Mondriaan de bruingelige verf met een dikke toets heeft aangebracht
Vorige
Volgende